lunes, 24 de diciembre de 2012

Conceptualització de la naturalesa de l'aprenentatge amb ordinador. Les 4 metàfores


A la penúltima classe de Gtic vam veure, una manera de conceptualitzar l'aprenentatge amb l'ordinador fonamentada en metàfores. A través d'aquestes metàfores s'explica com la tecnologia ens pot ensenyar o com ens pot ajudar a aprendre en funció del paper que juga l'ordinador. Aquests models serien:

  • La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
  • La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
  • La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
  • La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina

La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor.
En aquesta metàfora es fa referència al programari que reprodueix el model tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant.
- Formes diferents d'ensenyar i de què l'ordinador ens expliqui coses. L'ordinador pot substituir al professor i corregeix i avalua.
Un exemple d'aquest tipus de programa seria les activitats del JCLIC 

La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
Aquesta és una visió de l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne. Ell és qui controla la màquina i no a l'inrevés.
Un exemple d'aquest tipus de programa seria el programa SCRATCH 
En aquest programa hi ha un gat que has de dirigir, el gat aprèn i és el nen qui li ensenya mitjançant el moviment, l'aspecte, els sons, el llapis, el control... es pot controlar al gat i mitjançant una bandera i amb les tecles es pot comprovar com funciona. Vegem un exemple:
- Primer li hem dit al gat que digui "Casa" i desprès vam utilitzar el moviment perquè fes un quadrat




D'aquesta manera aprenen a dirigir al gat i es pot veure que no sempre ha de ser el mestre qui explica.
A Primària també poden planificar , i es poden fer jocs ja que el gat també es pot disfressar.


La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador

Els simuladors són una evolució dels sistemes tutorials. Permeten un aprenentatge per descoberta semblant al que es produeix en els micromons de Papert però d'una forma molt més acotada ja que són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous. El grau de llibertat de l'usuari és més limitat que en el cas del Logo.
Un exemple simulació el trobem al programa Crayon Physics tal i com es mostra a continuació:




L'usuari pot interactuar amb el sistema dibuixant objectes que seguiran un moviment natural seguint la llei de la gravetat.
A classe vam veure un altre exemple de simulador que es deia " La Doctora Xinxeta" , en aquest programa els nens poden veure el procés d'una planta i l'han de regar i donar-li llum perquè la planta creixi si no morirà.  Amb aquest programa es pot treballar en grups diferents i comprovar els resultats.
Aprenen experimentant, comparant i deduint. 


Més exemples de simuladors:

La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
El ordinador és una eina? Es quelcom més que una eina , té múltiples funcions a la vegada , hi ha coses que fem amb ordinador que no podríem fer sense ell per exemple:
  • Emissions en directe 
  • Saber que fan la resta de companys (Foursquare)
  • Canviar format de la lletra
  • Compartir un text (escriure tots a la vegada)
Per a més informació també vam llegir el següent article de Jordi Vivancos:

 A continuació us adjunto més exemples d'aquestes quatre metàfores cercades en webs educatives i en la web: edu.365
Metàfores


El primer que he fet ha sigut fer una taula al word, seguidament he anat a la pàgina : http://es.scribd.com/ , m'he subscrit (en el meu cas amb el mateix usuari de Facebook) i he pujat el meu document i l'hi he posat un títol , una vegada pujat he copiat el codi embed per poder pujar-lo al bloc. 

Aquesta classe ha sigut una classe molt entretinguda on he pogut aprendre les diferents eines que puc utilitzar en un futur per treballar amb els meus alumnes. 

INFORMACIÓ EXTRETA DELS APUNTS DE CLASSE I DEL BLOC DE GTIC http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/?view=magazine

No hay comentarios:

Publicar un comentario