sábado, 24 de noviembre de 2012

Eines de suport al pensament: Els mapes conceptuals i els Fluxogrames

A l'anterior classe de GTIC vam treballar diferents Eines de suport del pensament: Els mapes conceptuals i els Fluxogrames. 

Mapes conceptuals:


Els mapes conceptuals van ser creat per Joseph D. Novak i han esdevingut una tècnica fonamental per a representar el pensament a l'educació
La creació d'un mapa conceptual ens pot ajudar a organitzar els nostres coneixements i a ampliar la nostra perspectiva en relació a un tema. Habitualment, la creació del mapa passa per diversos estadis: 
  • selecció i jerarquització de conceptes (fer una llista i ordenar-la), 
  • reflexió sobre la relació cada concepte amb tots els altres (cercar els connectors), 
  • concepció d'una representació gràfica adequada (dibuixar el mapa de forma clara, entenedora i coherent)...
La construcció d'un mapa conceptual és doncs un procés intel·lectual que facilita un aprenentatge significatiu en la mesura en que ens ajuda a integrar els nous coneixements en els nostres esquemes mentals.

Una de les eines per treballar els mapes conceptuals va ser el programa CmapTools
Aquest programa es local i els arxius són on-line  i també podem treballar desant els arxius com locals guardant-los com a imatges en format JPG.
Aquí deixo un exemple de mapa conceptual que vam treballar a classe a través d'un cas que ens van proposar:
El cas és el següent: 

El Dinar de Nadal:
Per Nadal tota la família es reuneix a casa l'avia Maria, ella fa el dinar per a tots i aquest normalment consisteix en una escudella, un plat de carn i també neules i torrons de postres. Com que l'Àvia ja es gran, normalment l'ajuden els seus dos fills en Joan i el Marc.
En el dinar coincideixo amb les meves cosines i els meus cosins: La Maria, la Paula, en Genís i l'Eduard que són fills del meu oncle Marc. Cal dir que és un moment entranyable en el que parlem de totes les coses que ens han passat al llarg de l'any ja que ells no viuen a Barcelona com jo sinó que viuen a NewYork. Com sempre en arribar als postres en Genís fa el típic número amb els torrons d'Alacant i fa veure que se li trenca una dent. tothom riu menys la seva mare que pensa en el que costa el dentista.
La meva germana, la Maria també ve al dinar, i aquest any ho fa amb el seu fil, en Ramon, que no menja ni escudella ni carn ja que encara té 3 mesos.
El dinar comença puntualment a les dues del migdia i  acaba sempre a la mateixa hora, a les 5 de la tarda
Mapa conceptual del Dinar de Nadal:





  • Primer: Hem hagut de desar el mapa conceptual al ordinador:Fitxer, Desar Cmap, Els meus Cmaps, "Equipo", "Mis documentos" i posar-li un nom per exemple dons el mateix que porta: El dinar de Nadal 
  • Segon: Hem hagut de fer una exportació del nostre mapa: Fitxer, Exportar como imagen, (JPG).
  • Tmbé es pot guardar directament al campus on-line i publicar-ho directament a internet amb el Codi Embed.
També deixo una petita explicació que resumeix molt bé el que són els mapes conceptuals:


Mapes Conceptuals from Ernest Prats Garcia

Fluxogrames:

Els diagrames de flux són una eina que s'utilitza per representar procediments encaminats a resoldre una tasca. La seva utilització prové del món de la informàtica però avui en dia s'utilitza en molts diferents àmbits. Per als futurs mestres contemplem dues utilitzacions:
  1. Per planificar tasques pròpies relacionades amb el desenvolupament de la tasca professional. Per exemple representar el procés per a l'acollida d'un nou professor o alumne a l'escola.
  2. Ensenyar als alumnes aquesta eina, tenint present que l'eina és un bon mitjà per aprendre i practicar amb: Presa de decisions, resolució de problemes, planificació, organització, destriar la informació essencial de l'accessòria, definició d'ordres i instruccions, compliment de normes i estructures,...
Els fluxogrames tenen una simbologia molt definida de la que en podem destacar:



Podem treballar fluxogrames amb moltes eines com el Word de Microsoft, Write d'OpenOffice, programes de presentacions o de gràfics vectorials, etc A l'assignatura hem optat per una eina on-line anomenada Gliffy i que podeu trobar a: http://www.gliffy.com
Aquesta eina a part de poder crear, guardar i editar diagrames de flux, també permet treballar amb altres tipus de represenatcions gràfiques i exportar a diferents formats la feina feta.
A classe també vam realitzar un exercici de Fluxograma vam haver de crear un diagrama de flux que representès l'acció de travessar una cruïlla on hi ha semàfors i exportar-ho a jpg





































Per crear aquestes formes hem de donar-li a l'opció "Flow Chart". I si ho volem publicar a internet directament hem de donar-li a l'opció "Share, Publish to internet" i copiar el Codi Embed. 

En resum dir, que les dues com hem vist son eines del suport del pensament, són molt útils. Però podríem dir que els mapes conceptuals serveixen per representar gràfics i els fluxogrames per a representar uns processos. 


INFORMACIÓ EXTRETA DELS APUNTS DE CLASSE I DEL BLOC DE GTIC http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/?view=magazine

No hay comentarios:

Publicar un comentario