sábado, 24 de noviembre de 2012

Estructura del Discurs

Tot text ha de tenir una estructura. "Digues de que parlaràs, parla´n i digues de que has parlat"
També tot discurs ha de tenir una Introducció, un Desenvolupament i una Conclusió.

1. Introducció:


Hem de pensar que "Allò que comença bé ja està mig acabat".
Una bona introducció aporta recursos en el moment on més es genera la inseguretat, et dóna més confiança. Hem de dedicar molt de temps a aquesta introducció , com presentar el tema al públic per captar la seva atenció.
Una no bona introducció seria quan:
  • L'orador s'enrotlla en temes que no són interessants
  • Comença a demanar perdó i a donar justificacions
  • Es contradiu
  • Es repeteix
  • Utilitza "castellanismes"
  • No la porta ben preparada.
HEM DE DIFERENCIAR LA INTRODUCCIÓ DE LA OBERTURA ( el mateix que passa amb la conclusió) 
Com poden ser les introduccions?
  • Definició: Breu comentari sobre el títol del tema.
  • Presentació d'objectius: Quins objectius tenim? Explicitar-los motiva i centra l'atenció dels oients.
  • Presentació del guió: Molt apropiat per a discursos expositius i per a sessions pràctiques.
  • Preguntes: Una manera d'anticipar-se, es bo que es facin preguntes retòriques.
  • Lectura mental: Esmentar algines preconcepcions que hipotèticament té l'auditori, fer referència a creences o llegendes populars.
  • Documentació: Mostrar alguna notícia o dades recents. Correctes, senzilles i fàcils. 
  • Afirmació provocadora: Donar una opinió atrevida, una dada espectacular...
  • Anècdota: Historieta ben escollida o una anècdota personal , amb certa intriga i que condueixi al tema; breu i relacionada amb el tema. 
2Desenvolupament: 

Selecció i ordre de les idees segons l'objectiu del discurs:

Per a informar:
  • Estructura descriptiva: Estructura curta i senzilla per exemple ens aniria bé per presentar una empresa, un servei, un organisme...
  • Estructura cronològica: És l'estructura més senzilla en aparença, però cal anar amb compte perquè la cronologia a vegades diu poca cosa i és fàcil perdre´s, cal que darrere hi hagi una interpretació interessant.
Per a convèncer: 
  • Estructura inductiva o SAP: Informació de casos concrets per arribar a la idea general que explica tota la informació anterior i que funciona com a conclusió. D'específic a general. (Fer que pensin de plantejar arguments d'un altre manera)
  • Estructura deductiva o PAS : De lo general o lo específic 
3. Conclusió:

Funcions bàsiques:
  • Tancar el discurs
  • Sintetitzar les idees principals i oferir una visió global del missatge ( agafar l'essència de la idea i dir-la amb poques paraules)
  • Deixar una bona impressió final en les persones que ens han escoltat. (positivisme, sensació satisfactòria  si deixes aquesta sensació allò que has explicat ho recordaran amb més pes)
HEM DE DIFERENCIAR LA CONCLUSIÓ DEL TANCAMENT:
  • La conclusió 10% temps , part del text en què s'ofereix una visió global. Hem de treballar la conclusió per deixar aquesta bona impressió.
  • El tancament no forma part del discurs propi , seria per exemple l'acció de quan acabes estar atent a les preguntes...)
TÉ UN EFECTE DETERMINANT EN LA FIXACIÓ DE CONTINGUTS 

Fórmules de tancament: 
  • Repetir la introducció
  • Resumir els punts principals
  • Invitació a l'acció (invitar a participar)
  • Anunci d'un esdeveniment futur (deixar-te lloc a alguna dada rellevant per el final)
  • Promesa
  • Apel·lar als sentiments 
Com ha de ser la llengua del discurs expositiu? 
  • Neutra, precisa i accessible (es a dir, entenedora per tothom, amb coneixement del lèxic i que s'adapti al nivell del públic)
  • No influïda per la prosa escrita o tècnica (no has de fer com si escrivissis) 
  • Cal oferir definicions dels termes més especialitzats o abstractes 
  • Són necessaris, connectors lògics que cohesionin el discurs: perquè, per tant, en conseqüència,no obstant això, en canvi, tanmateix, així mateix... I marcadors textuals que ajuda a les persones que escolten a situar-se: en primer lloc, en segon lloc, d'una banda, d'una altre, finalment, en resum...                        
Com a conclusió d'aquesta classe he de dir que em de donar-li més importància a la introducció ja que pensem que és el més fàcil i ens centrem més en el treball, perquè com ja he dit abans una bona introducció ens ajudarà a que la resta vagi bé. 
També cal que tinguem les idees molt clares per fer el desenvolupament i i utilitzem les funcions adequades per fer la conclusió.

INFORMACIÓ EXTRETA DELS APUNTS A CLASSE 

No hay comentarios:

Publicar un comentario