domingo, 28 de octubre de 2012

Competència comunicativa

Entenem per competència comunicativa , tot allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significants.
Aprenem a parlar en un grup social en la nostra cultura, hi ha uns cànons establerts de com adreçar-se segons a qui ens dirigim en cada situació per tant el context et marca unes pautes i un bon comunicador les coneix i actua. Té clar que vol aconseguir i darrere de qualsevol acte de parla hi ha una motivació/objectiu.
Si s'assoleix l'objectiu el grau d'eficàcia serà alt.
Per ser mestres que tenim la necessitat de saber-nos comunicar d'una manera el més eficaç possible, aprendre a comunicar obtenint el resultat que nosaltres esperem.

Components de la competència comunicativa:



  • Competència lingüística/gramatical: 
        - Ocupa moltes hores a les escoles, per tant és la que més treballen
        - Fa referència al domini del codi lingüístic
        - S'ocupa dels nivells: fonològic, morfològic, sintàctic, lèxic i semàntic.
  • Competència sociolingüística:
   Fa referència amb el domini dels dialectes i dels registres a diferents nivells.
   - Fa referència a les regles socioculturals d'ús.
   - S'ocupa de la situació dels participants , del propòsit de la interacció( si volem emocionar,    fer riure...) i de les normes i convencions de la interacció (no interrompre, no monopolitzar la conversa...)
  • Competència discursiva:
   - Fa referència a la combinació de formes gramaticals i significats per aconseguir un text coherent i cohesionat en qualsevol gènere.

 - S'ocupa de la cohesió de la forma (idees lligades entre elles) i de la coherència en el significat (que les idees entre elles tinguin relació i no es contradiguin) Això es detecta mirant el discurs sencer, cada text té unes formes i unes peculiaritats. 

  • Competència estratègica:

 -Fa referència a les estratègies de comunicació verbal i no verbal.



 - És més efectiva amb l'ús del humor i els exemples, seguint un ordre i amb recursos digitals i audiovisuals.


 - La podem utilitzar per compensar deficiències provocades per limitacions i insuficiències per exemple quan no saps una paraula o per afavorir l'efectivitat de la comunicació (recursos que ajuden a millorar l'efectivitat com l'humor, la entonació, el volum, l'expressió corporal, mirades, pauses...)

INFORMACIÓ EXTRETA DELS APUNTS DE CLASSE

No hay comentarios:

Publicar un comentario