A- El professor d'educació física diu als seu alumnes: "Demà, tothom vindrà a classe amb unes "Nike. Air Force" per poder fer les pràctiques de basquet.
Solució: Que cada un porti les bambes que vulgui però totes amb les mateixes condicions.
B- Som a classe fent un projecte col·laboratiu de ciències i diem als nostres alumnes: Aneu a google, cerqueu imatges sobre la terra, enganxeu-les i comenteu-les en un Word.
Solució: Hi ha imatges lliures d'autors, que no tenen copyright són imatges no protegides per exemple a la pàgina FLICKR.COM (la gent penja fotografies).
C- Per preparar una classe, el mestre ha confeccionat un fantàstic "PowerPoint" en el que li manquen les dues últimes diapositives, l'envia per correu electrònic als seus alumnes amb la instrucció següent: Obriu el PowerPoint, fet amb la versió 2010, i completeu les dues últimes diapositives amb les dades que falten. La propera setmana el porteu a classe per comentar-lo.
Solució: Fer servir programaris lliures com Google drive o Oppen office. A la pàgina de ha softcatalà.org hi ha una llista de programes lliures que pots modificar-los, programes per escriure, presentacions, fulls de càlcul...
D- El professor, en una excursió, diu als seus alumnes: "Entreu a la botiga de records, agafeu les postals que vulgueu per portar-les als pares"
Solució: Pagar les fotografies o acostumar-nos a fer fotos.
Per tant podem definir la CULTURA LLIURE com:
"Moviment social que promou la elaboració i la difusió de la cultura amb uns principis més amplis que els habitualment proposats per les legislacions vigents actuals. Podria englobar-se tota aquella creació, i el moviment que la promou, que advoca per l'elaboració i difusió de cultira d'acord amb uns principis de llibertat equiparables als del programari lliure." Definició extreta de la pàgina http://ca.wikipedia.org/wiki/Cultura_lliure
PROGRAMARI LLIURE:
"És el programari que pot ser usat, estudiat i modificat sense restriccions, i que pot ser copiat i redistribuït bé en una versió modificada o sense modificar sense cap restricció, o bé amb unes restriccions mínimes per garantir que els futurs destinataris també tindran aquests drets.
Com que el programari es pot redistribuir lliurement, en general es pot trobar gratuïtament a Internet , o a un cost baix si l'adquirim per mitjà d'altres medis (CD-Rom, DVD, disquets...).
Es pot dir que un programa és lliure si permet les quatre llibertats definides per la Free Software Fundation :
- La llibertat d'executar el programa per qualsevol propòsit (llibertat 0).
- La llibertat de veure com funciona el programa i adaptar-lo a les necessitats pròpies (llibertat 1). L'accés al codi font és un requisit.
- La llibertat de redistribuir còpies (llibertat 2)
- La llibertat de millorar el programa i de distribuir-lo de nou amb les millores realitzades, per tal que tota la comunitat se'n pugui beneficiar (llibertat 3). Igual que a la llibertat 1, l'accés al codi font és un requisit.
No s'ha de confondre amb el programari gratuït (en anglès freeware), que inclou en algunes ocasions el seu codi font , encara que no sigui lliure, a diferència del programari lliure, ja que no se'ns asseguren els drets a la modificació i redistribució del programa.
Per tant desprès de veure aquesta definició podem definir breument les diferències entre un programari lliure i un programari convencional.
El programari lliure pot ser modificat, estudiat i copiat sense cap tipus de restricció per qualsevol usuari, podem tenir accès al codi font, està format per les quatre llibertats que he esmentat abans i menys gent l'utilitza.
I el programari convencional no es pot modificar i es de pagament, no tenim accès al codi font, priva moltes llibertats als usuaris i molta més gent l'utilitza ja que és més còmode."
Definicions extretes de les pàgines:
http://ca.wikipedia.org/wiki/Programari_lliure
http://www.edu365.com/eso/muds/tecnologia/programari2/index.htm
Definicions extretes de les pàgines:
http://ca.wikipedia.org/wiki/Programari_lliure
http://www.edu365.com/eso/muds/tecnologia/programari2/index.htm
INFORMACIÓ
EXTRETA DELS APUNTS DE CLASSE I DEL BLOC DE GTIC http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/?view=magazine
IMATGE AGAFADA DE GOOGLE
No hay comentarios:
Publicar un comentario